sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Liikuntaleikkejä

Kiitos etenkin teille, jotka jaoitte liikuntaleikkivinkkejänne Facebookin Al-ku-o-pet-ta-jis-sa sekä Jotain todella uutta liikunnanopetuksessa -ryhmässä! Alla on lyhyt kooste suosituksistanne.

Joukkuekorttipeli. Peliin tarvitaan joukkuekortit (neljä samanlaista korttia ja joukkueelle vielä merkiksi sama kuva), joissa esimerkiksi Elsan, Super Marion, Hugon, Ultra Sonicin tms. satu-/pelihahmon kuva. Lisäksi tarvitaan aarrearkkukortteja (viidellä joukkueella yhteensä 10-15), Minecraft-linna -kortteja (viidellä joukkueella yhteensä kaksikymmentä) sekä nippu (paljon) pommikuvalla varustettuja kortteja. Kortit ripotellaan nurinpäin pitkin salia/pihamaata. Lapset jaetaan joukkueisiin ja jokaiselle joukkueelle annetaan yksi satu-/pelihahmo. Yksi joukkueen jäsen kerrallaan käy kääntämässä yhden kortin. Kortin saa tuoda omalle joukkueelle, jos se on oman joukkueen kuva. Jos kortissa on jonkun muun joukkueen kuva, se laitetaan takaisin nurinpäin ja lähetetään uusi jäsen matkaan. Jos kortista paljastuu pommi, se tuodaan opettajalle, joka määrää joukkuerangaistuksen (esimerkiksi viisi X-hyppyä/punnerrusta tmv.). Linnakortti tuo puolestaan joukkueelle voimaa. Aarrearkkukortti tuodaan opettajalle, joka antaa luvan ottaa voimakortti pois joltakin muulta joukkueelta. Peli päättyy, kun voittavalla joukkueella on neljä satu-/pelihahmokorttia JA neljä elämää eli linnaa.

Takaa-ajohippa. Kentälle/saliin rajataan suurehko neliönmuotoinen alue. Jokaiseen kulmaan on laitettu merkkikartiot osoittamaan lähtöpaikkoja. Hipat ja kiinniotettavat kiertävät alueen reunoja samaan suuntaan, eivät siis miten sattuu sikinsokin. Myös juoksualueen (sisä- ja ulkoreunat) voi merkitä kartioilla. Hipat lähtevät liikkeelle 1. ja 2. kulmasta, kiinniotettavat kulmista 3 ja 4. Liikkumistyylinä voi olla juoksu tai pikakävely (tai mikä muu tahansa). Kiinnijäänyt jää paikalleen tekemään itse keksimäänsä liikettä, kaveri pelastaa tekemällä samaa liikettä peilikuvana. Toinen vaihtoehto on, että kiinnijääneet jäävät paikalleen tekemään jotain liikettä, kunnes hipat ovat saaneet kaikki kiinni.

Avaruusalushippa. Jokaisella leikkijällä on hulahularengas tmv., josta pidetään kiinni toisella kädellä. Toisessa kädessä on pieni pehmeä pallo. Rengas toimii avaruusaluksena ja pallo ammuksena, jolla yritetään tiputtaa alas kaverin alus. Tiputtaminen tapahtuu siten, että pallo pudotetaan kaverin renkaan läpi. Osuman saadessaan alus rikkoutuu ja rengas asetetaan maahan. Aluksen ohjaaja jää hyppimään hälytysvilkut päällä renkaan keskelle i-hyppyjä. Kaikki pelastavat toisiaan ja pelastaminen tapahtuu siten, että kaveri laskeutuu aluksellaan pelastettavan viereen ja pelastaja ja pelastettava hyppivät yhdessä esimerkiksi viisi haarahyppyä. Pelastamaan kannustetaan sanomalla, että alus tarvitsee virtaa ja saa sitä pelastamalla muita. Leikki sopii sellaiselle ryhmälle, jossa ei ole motorista kömpelyyttä, koska leikissä käytetään kahta välinettä ja vaatii taitoa hallita niin välineitä kuin liikettä. 

Bakteerihippa. Kiinnijäänyt leikkijä sairastuu eli jää makaamaan maahan. Ambulanssi (neljä oppilasta renkaina) tulee kantamaan jääneen sairaalaan raajoista nostaen. Sairaalassa tapahtuu ihmeparantuminen (opettaja voi esimerkiksi silittää). Leikkijöitä kannattaa muistuttaa siitä, että renkaita on oltava aina neljä ja että kantaminen tapahtuu ihokoskettamalla (ei housujen päältä, housut voivat lähteä). Kannetaan loppuun asti ja huolehditaan pää hyvin. 

Yhdyssanaviesti. Lapset on jaettu neljään viestijoukkueeseen. Jokaisella joukkueella on oma väripaperinsa muistutuksena, minkä värisiä sanoja joukkue etsii. Merkistä ensimmäiset lähtevät katsomaan, löytyykö heidän valitsemansa kartion alta oikeanvärinen sana. Jos sana kuuluu joukkueelle, joukkueen jäsen tuo sen väripaperin päälle käännettyään pienen katkaistun kartion ympäri (muut eivät mene kääntämään tyhjää kartiota). Jos sana ei kuulu joukkueelle, se jätetään kartion alle piiloon ja seuraava jäsen lähtee etsimään oikeaa sanaa. Kun kaikki neljä sanaa on löydetty, niistä muodostetaan yhdyssana. Neljällä joukkueella ja neljätavuisilla yhdyssanoilla kartiot ovat 4x4 -asetelmassa.

Liikennemerkkileikki. Lapset ovat kahdessa joukkueessa, joista molemmat muodostavat parijonon. Liikennemerkkikortit asetellaan muistipeliksi noin 15 metrin päähän lapsista. Molempien joukkueiden ensimmäinen pari juoksee korttien luo. Kukin oppilas saa kääntää yhden kortin, ja parin jäsenet vertaavat kääntämiään kortteja. Pari vie kortit joukkueelleen, kun he onnistuvat saamaan parin. Muussa tapauksessa kortit jätetään väärinpäin paikalleen muistipelin tapaan. Oppilaspari juoksee korttien kääntämisen jälkeen takaisin jonoon, ja seuraava pari pääsee lähtemään matkaan. Näin jatketaan, kunnes kaikki korttiparit on löydetty. Voittajajoukkue on se, jolla on enemmän korttipareja.

Liikennevaloleikki. Liikuntatapa vaihtuu opettajan huudosta. Vihreällä on lupa juosta/hyppiä, keltaisella täytyy kävellä ja punaisella pysähdytään. Leikkiä voi varioida keksimällä lisää värejä ja erilaisia liikuntatapoja.

Kuningasleikki. Yksi leikkijöistä on kuninkaana, muut menevät tietyn rajan taakse. Siellä sovitaan (opettajan johdolla), mitä esitetään kuninkaalle. Sitten juostaan kuninkaan eteen ja tervehditään: "Hyvää päivää kuningas!" "Hyvää päivää lapset, mitä te osaatte?" Esitetään kuninkaalle ääneti sitä, mitä on sovittu. Kun kuninkaan arvaus osuu oikeaan, lapset juoksevat karkuun viivan taakse. Kuninkaan kiinnisaamasta lapsesta tulee uusi kuningas.

Kuka pelkää opettajaa/vuorenpeikkoa/mustekalaa/jäämiestä? Leikkiä voi muuttaa niin, että kiinnijääneet pysyvät paikallaan ja huojuvat kuin merilevät/liikkuvat vain yhdellä jalalla.

Kouluuntuloleikki. Opettaja tai joku lapsista huutaa salin/kentän keskeltä salin/kentän reunalla rivissä oleville lapsille: "Tulkaa kouluun kaikki lapset!" Lapset huutavat: "Millä tavalla?" Keskelläolija vastaa: "Juosten/kävellen/marssien/hyppien/pyörien/ryömien..." Talvella sama salissa tai vaikka luistimilla: "Tulkaa lumiukon luo kaikki lapset!" 

Kuningaspallo. Leikkialueen keskellä on isompi pallo, jonka vastakkain olevat joukkueet yrittävät saada vastustajajoukkueen viivan taakse. Onnistuessaan joukkue saa pisteen. Joukkueet heittävät isompaa palloa (esimerkiksi koripalloa) pienemmillä palloilla (esimerkiksi tennispalloilla). 

Numeropari. Leikissä on pariton määrä oppilaita, jotka istuvat pareittain. Myös parittomalla on (tyhjä) tuoli vieressään. Kaikilla on lapussaan oma lukunsa (oppilaita esimerkiksi 15, lapuissa luvut 1-15). Pariton oppilas huutaa jonkun luvun (ei omaansa). Se oppilas, jolla on huudettu luku, tulee istumaan huutajan viereen, ja he vaihtavat lukulaput keskenään. Tällä tavalla parittomaksi jäänyt huutaa jonkun muun luvun ja leikkiä jatketaan. Samaa lukua ei saa huutaa peräkkäisillä kerroilla. Leikin hauskuus tulee siitä, kun ei tiedetä etukäteen, kuka viereen tulee istumaan.

Siivoojat ja sotkijat. Lapset jaetaan kahteen joukkueeseen. Toisen joukkueen tehtävänä on kaataa kartioita, toisen taas nostaa niitä. Seuraavalla kerralla roolit vaihtuvat. Leikkiin sopivat myös pienet katkaistut kartiot, jolloin toinen joukkue kääntää kartioita ylösalaisin ja toinen oikeinpäin. Kaikki voivat olla kääntämässä kartoita yhtä aikaa tai opettaja voi lähettää aina 2-4 oppilasta kerrallaan matkaan, äänimerkistä vaihto.

Kissat ja hiiret. Leikkialueen kaikissa neljässä nurkassa on kissa. Kissat lähtevät äänimerkistä saalistamaan hiiriä. Kun kissa saa hiiren kiinni, vie kissa saaliin omaan pesäänsä (nurkkaansa). Tämän jälkeen kissa lähtee jahtaamaan uusia hiiriä. Leikki tunnetaan myös nimellä Noitarumpu.

Robotit ja insinöörit. Leikissä ollaan joko ulkona tai sisällä rajatulla alueella. Leikkijät jaetaan esimerkiksi niin, että yksi on insinöörinä ja kaksi robotteina. Insinööri keksii roboteilleen liikkeen ja äänen ja laittaa robotit matkaan. Insinöörin tehtävänä on pelastaa robottinsa, jos ne menevät seinää päin tai törmäävät toiseen robottiin. Tehtäviä vaihdellaan ja liikkeisiin voi lisätä esimerkiksi vauhtia.

Vettä kengässä.

Peili.

Väri.

Tervapata.

Afrikan tähti -liikuntapeli. Ohjeet tulossa.

http://lumilajitliikuttavat.fi/

MOViEdu aukaisee keväällä 2018 web-alustan, jonne tulee maksuttomia opetusvideoita katsottavaksi.

despelles.nl

https://www.suomenlatu.fi/ulkoile/perheliikunta/lautapelit-pihapeleina.html

Youtube: Sporttipankki. Sporttipankki on tilaajilleen maksuton. Se on Jyväskylän liikuntatieteellisessä vuonna 2013 aloittaneiden opiskelijoiden laatima videopankki. Hyvät liikuntaideat voi jakaa videon muodossa Google Drivessä osoitteeseen jhoikkanen@gmail.com ja/tai jerleh91@gmail.com, jolloin ne pääsevät Sporttipankkiin muiden katsottavaksi ja hyödynnettäväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti